For elever

Om oss

Andre kurs

Hvorfor dyr bussvei før sikring av rasfarlige veier?

I Norge har alle rett til skole. Så hvorfor har ikke alle rett til en trygg skolevei? For et par uker siden var jeg inne og leste avisen mens jeg drakk morgenkaffen min. En av de første overskriftene jeg leste var «Bussvei gjennom Jåttåvågen koster 950.000 kroner meteren». Første tanken min var hva vi skal med en bussvei det lille strekket der? Videre nedover nettsiden leser jeg neste overskrift «For dyrt å sikre Rogalands farligste vei». Jeg merker et underlig sinne og en frustrasjon komme over meg.

Av: Nora Molund Lexow
Stavanger

Har vi rotet oss bort?

Myndighetene har et mål, en nullvisjon. Har du ikke hørt om det, så handler det i teorien om at man skal ha null drepte, og null hardt skadde i trafikken. Mange tenker det er uoppnåelig, men alle mål kan vel nås hvis man jobber for dem?
Når jeg leser slike overskrifter begynner jeg å lure på om vi har rotet oss langt vekk fra det opprinnelige målet som gjorde at vi ønsket å bygge ut veinettet vårt.

Hvordan kan vi forsvare å bygge en bussvei i stedet for å sikre Rogalands farligste vei? En vei hvor barn og voksne er nødt å ferdes for å komme seg til skole og jobb. Jeg forstår jo at penger ikke vokser på trær og at vi ikke kan strø ut penger i alle retninger. Men det er akkurat derfor jeg lurer på hvorfor vi velger å prioritere buss- og sykkelveier til millioner og milliarder istedenfor å sikre de farlige veiene som allerede eksisterer.


Sikre veier i både by og bygd

Dersom noen en dag mister livet på Rogalands farligste vei, da kommer vi til å si at vi burde sikret veien bedre. Eller begynt tidligere. Eller lagt inn de ekstra hundre millionene. Ikke la det skje! La oss heller huske på myndighetenes nullvisjon FØR ulykker skjer. Vi burde alle jobbe for å oppnå nullvisjonen. En del av dette er å sikre veiene våre. Alle veiene våre. Både de i by og i bygd.


Myndighetene har et mål, en nullvisjon. Har du ikke hørt om det, så handler det i teorien om at man skal ha null drepte, og null hardt skadde i trafikken.

Andre innlegg

Hvordan fungerer oppkjøring?

Hvordan fungerer oppkjøring?

Førerprøven grovt deles inn i 2 deler: Klargjøring og kontrollspørsmål: Du vil få 2 spørsmål om kontroll av kjøretøy før kjøredelen starter. Disse spørsmålene blir trukket fra nettbrettet til sensor. Man får ikke beskjed om man har svart riktig eller galt før hele...

Hvordan tar jeg teoriprøven?

Hvordan tar jeg teoriprøven?

Teoriprøven velger man selv når man ønsker å ta. Det tidligste man kan ta prøven er 17,5 år hvis man snakker om førerkort klasse B. For å ta prøven må man bestille tid på vegvesen.no. Her kan det periodevis være noe ventetid før det blir ledig tid. Av den grunn kan...

Hvor lang tid tar det å ta lappen?

Hvor lang tid tar det å ta lappen?

Vi anbefaler at du starter øvelseskjøring fra fylte 16 år og da bruker 2 år på prosessen.  For de som er eldre enn 16 år gjelder det å komme i gang så tidlig som mulig. Normalt må en regne med å at det tar 5-6 måneder fra eleven tar kontakt med trafikkskolen til...

X
X