For elever

Om oss

Andre kurs

Hvorfor dyr bussvei før sikring av rasfarlige veier?

I Norge har alle rett til skole. Så hvorfor har ikke alle rett til en trygg skolevei? For et par uker siden var jeg inne og leste avisen mens jeg drakk morgenkaffen min. En av de første overskriftene jeg leste var «Bussvei gjennom Jåttåvågen koster 950.000 kroner meteren». Første tanken min var hva vi skal med en bussvei det lille strekket der? Videre nedover nettsiden leser jeg neste overskrift «For dyrt å sikre Rogalands farligste vei». Jeg merker et underlig sinne og en frustrasjon komme over meg.

Av: Nora Molund Lexow
Stavanger

Har vi rotet oss bort?

Myndighetene har et mål, en nullvisjon. Har du ikke hørt om det, så handler det i teorien om at man skal ha null drepte, og null hardt skadde i trafikken. Mange tenker det er uoppnåelig, men alle mål kan vel nås hvis man jobber for dem?
Når jeg leser slike overskrifter begynner jeg å lure på om vi har rotet oss langt vekk fra det opprinnelige målet som gjorde at vi ønsket å bygge ut veinettet vårt.

Hvordan kan vi forsvare å bygge en bussvei i stedet for å sikre Rogalands farligste vei? En vei hvor barn og voksne er nødt å ferdes for å komme seg til skole og jobb. Jeg forstår jo at penger ikke vokser på trær og at vi ikke kan strø ut penger i alle retninger. Men det er akkurat derfor jeg lurer på hvorfor vi velger å prioritere buss- og sykkelveier til millioner og milliarder istedenfor å sikre de farlige veiene som allerede eksisterer.


Sikre veier i både by og bygd

Dersom noen en dag mister livet på Rogalands farligste vei, da kommer vi til å si at vi burde sikret veien bedre. Eller begynt tidligere. Eller lagt inn de ekstra hundre millionene. Ikke la det skje! La oss heller huske på myndighetenes nullvisjon FØR ulykker skjer. Vi burde alle jobbe for å oppnå nullvisjonen. En del av dette er å sikre veiene våre. Alle veiene våre. Både de i by og i bygd.


Myndighetene har et mål, en nullvisjon. Har du ikke hørt om det, så handler det i teorien om at man skal ha null drepte, og null hardt skadde i trafikken.

Andre innlegg

Bør man ta manuell- eller automatlappen?

Bør man ta manuell- eller automatlappen?

I dag er det mulig å ta førerkort klasse B enten med manuell girkasse eller automatisk girkasse. Om man velger å ta førerkort med automatisk girkasse har man ikke lov å kjøre biler med manuell girkasse. Så hva bør man gjøre?Ifølge en artikkel fra Stavanger Aftenblad...

Bruk av blinklys i rundkjøring

Bruk av blinklys i rundkjøring

I følge artikkel i Stavanger Aftenblad om kjøring i rundkjøringer, (se link) blinket to av tre bilfører feil i en undersøkelse. De sjekket 116 biler i løpet av 10 minutter som kjørte gjennom en rundkjøring. Få ting i trafikken irriterer oss mer enn mangelfull eller...

Hvordan starte og gjennomføre trafikkopplæring

Hvordan starte og gjennomføre trafikkopplæring

Læreplanen for trafikkopplæring og dermed opplæringsforløpet har endret seg mye de siste 30 årene. I 1989 ble den såkalte TS-pakken (trafikksikkerhetspakken) innført, noe som representerte et paradigmeskifte for undervisningens innhold og metode. Dette resulterte...

X
X